Regen heel veel regen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke - WaarBenJij.nu Regen heel veel regen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke - WaarBenJij.nu

Regen heel veel regen

Door: Piet & Ineke

Blijf op de hoogte en volg Piet & Ineke

11 Maart 2019 | Kenia, Kisumu

Regen, heel veel regen

Ja het regen seizoen is nu echt begonnen. Dat wil zeggen dat er bijna elke dag wel een BUI valt. Niet zo maar, maar echt van die stevige plensbuien. Ze bidden hier om regen want dan kunnen de mais en bonen de grond in. Maar nu is het wel heel erg. Ik zit ook nog te wachten op een telefoontje om te gaan zaaien. Maar nu kan ik even niet want ik heb een kou gepakt en heb diarree en Ineke ook. Gisteren zijn we vis, tilapia, gaan eten en daar reageren we nu alle twee op.Ook daar kregen we een bui zo erg dat je het meer niet meer zag liggen. Dat zie je trouwens zo wie zo niet want het is daar bij ons compleet dicht gegroeid met waterhyacinten. Een ramp voor de vissers, en de jongens van de autowasserij, welke in het meer was.Er worden altijd veel auto's gewassen aan de rand van het meer maar dat gaat nu niet meer.

Inmiddels is het maandagochtend en hebben de hondjes een ander onderkomen omdat ze uit hun behuizing waren gegroeid. Ze vielen een klein metertje naar omlaag en daarom hebben we nu binnen de speelplaats een nachtverblijf gemaakt. Laten we hopen dat het werkt.

Op ons lijstje stond dat we nog enkele mensen moesten bezoeken die inmiddels ander huis hebben dus hebben we daar maar eens tijd voor uit getrokken. Ik moet zeggen het is leuk en de moeite waard te zien hoe mensen leven. Het is in dit geval alle twee in Kisumu en we kunnen er te voet naar toe. Het eerste bezoek is bij iemand die hier gewerkt heeft. Ze heeft nu een baby van een jaar en woont in een “prachtig” huis met twee slaapkamers een ruime woonkamer en een redelijke keuken. Daar staat weliswaar geen keukenblok in maar wel veel potten en pannen en niet te vergeten gele containers om water in te bewaren. De prijs exclusief elektra en water ongeveer vijfenveertig euro.

Het andere bezoek was bij een alleenstaande moeder waarvan het kind elders op een boarding school zit dus niet thuis woont. Zij beschikt over een ruimte met daarin een bed en een bank twee stoelen en een tafeltje en een kastje. Koken moet ze buiten doen op houtskool want een keuken is er niet. Zij betaalt vijf euro minder maar heeft wel een redelijke beveiliging. Er is een poort die om half tien dicht gaat en dat is hier niet onbelangrijk.

Ineke heeft inmiddels wat meer inzicht gekregen in de leefomstandigheden van een vrouwtje die hier op de compound werkt. Ook weer een alleenstaande moeder met drie kinderen die ook nog zorgt voor haar eigen zieke moeder en dat zusje heeft was werd verkracht. Ze wonen met z'n allen in een mud-huis, een mengsel van leem en zand. Er staat een twee persoonsbed binnen en twee banken. Ze slapen met drieën in het bed en de rest slaapt op de bank of op de grond. Er is alleen een deken voor het bed en er is geen klamboe. We hebben de familie eens bezocht en de situatie eens in ogenschouw genomen om uiteindelijk te besluiten dat we er iets mee gaan doen. We gaan op zoek naar een passende oplossing.

Vandaag eens op bezoek geweest bij onze levende vriendin in het mortuarium. Immers de rest zo ongeveer vijftig mannen en vrouwen zijn er dood. Het is een rustige bedoeling daar het ruikt er alleen naar formaldehyde waar ze de lichamen mee behandelen zodat ze lang goed blijven. Ze liggen meestal met twee lichamen in een bed, dat is lekker warm, en gebruiken een laken met zijn tweeën. Zonder koeling blijven ze echt in een goede staat. Er was er eentje die er al zeven jaar logeert ten gevolge van een misdrijf en zelfs schrik niet een lichaam ligt er al twintig jaar, ja echt twintig jaar. Ze hebben het lichaam onder een bed op de vloer liggen het ziet er niet uit maar het is nog goed. Er is van dat lichaam nog familie maar die halen het niet op waarom weet ik niet maar naar grote waarschijnlijkheid een centenkwestie. Het is voor ons een ondenkbare situatie dat je een rondleiding krijgt in een mortuarium, bestaande uit enkele verschillende ruimtes met oude stalen bedden met daarop twee lichamen zo hard als een plank.

Het weekend staat weer voor de deur dus gaan we even om boodschappen. We drinken dan altijd een koffietje en laten ons thuisbrengen met de tuk tuk. We zijn inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat de prijzen in de supermarkt ook hier gestegen zijn. Er zijn maar weinig dingen die nog goedkoper zijn dan in Nederland, enkele zaken zijn zelfs duurder.

We hebben nog even gevolg gegeven aan de realisatie van het tweepersoons stapelbed. Het is bijna klaar en volgende week gaan we het plaatsen. Ik beloof u de totaalprijs later te vermelden.

Jessy heeft vanavond heerlijk op zijn Keniaans gekookt ugalie met skumawiekie en kip je eet er je vingers bij af. Dat zou zo maar kunnen want je eet dit gerecht met je handen geen gereedschap dus.

Hier nog even de dierenpensionhoudster, om een lang verhaal wat korter te maken, de zeven puppy's leven nog maar voor een leven heb ik gevreesd met gevolg dat ik drie nachten met een puppy in bed geslapen heb. Tamy was namelijk al een gehele dag aan het graven, we snapten niet waarom maar s'nachts rond 3.00 uur werd het wel duidelijk. Ik werd wakker van het gekrijs van een puppy, ik snelde naar buiten en wat bleek, Tamy had een kleintje uit het nest gehaald en sleurde dat richting gegraven gat dus vermoedelijk heeft ze zich willen ontdoen van dat kleintje, maar ik nam me voor dat zal niet gebeuren dus heb ik ze mee naar binnen genomen en in een afwasteil gelegd op een handdoek maar ze kwam er steeds uit en piepte zodat ik haar bij me in bed heb genomen en ze sliep rustig. Precies hetzelfde deed zich de volgende nacht rond 3,00 uur voor dus ik weer dat beestje mee naar binnen genomen en in bed gelegd, ze sliep lekker. De derde nacht hebben we ze maar gelijk in de loop van de avond binnen in een doos gezet maar het dametje was al verwend en heeft haast de hele nacht bij me gelegen. Mijn trouwe tweevoeter lag op de logeerkamer zodat we het rijk samen hadden, dat kleintje en ik. Hoe gek moet je zijn, uiteindelijk een “straathond” drie nachten in je bed te laten slapen. De volgende avond opnieuw geprobeerd haar in het nest te laten en het lukte dus het beestje leeft nog en ik hartstikke gelukkig.
Nog even wat dat 20 jarige lijk betreft. Er is toch zo'n regel ,geboren uit stof en tot stof zult ge wederkeren, nou dat lijk behoort echt tot het stenen tijdperk, niks geen stof...en er stond ook gewoon nog haar op...het is nog een lang verhaal geworden.

  • 11 Maart 2019 - 17:45

    Elise:

    Hoi lieverds,
    Heerlijk die verhalen weer, ik wist niet dat die lijken zo lang bewaard konden blijven, 20 jaar amai.
    Hopelijk zijn jullie een beetje opgeknapt.
    Mooie foto’s Piet, ze waren echt duidelijk nu, dat kind in die doos, zo aandoenlijk.
    Ineke, kroel maar lekker met je kroost hoor en geef Nippie een extra knuffel van mij

  • 11 Maart 2019 - 17:48

    Elise:

    Zou het kunnen dat onze reacties maar een bepaald aantal regels mogen zijn?
    Elke keer ontbreken de laatste zinnen van mijn reactie.
    Toedeloe xx

  • 12 Maart 2019 - 07:55

    Betsy:

    Weer een mooi verhaal. Hier waait het heel hard, zeg maar het stormt.
    Wat een gedoe met die lijken, dat kan je je toch niets bij voorstellen.
    Fijn dat het met de hondjes goed gaat, dat wordt nog moeilijk om afscheid te nemen Ineke.

  • 13 Maart 2019 - 16:32

    Marga:

    Hoera ik heb alle verslagen gevonden en gelezen.
    Wat een belevenissen weer zeg.
    Hier in Roosendaal is geloof ik ook het tegen seizoen begonnen en nwond. De dakpannen vliegen hier van de kerk.
    Rustig aan Piet en Ineke.
    Geniet er maar van daar.

  • 14 Maart 2019 - 07:13

    JeanneBaselier:

    Hallo Piet en Ineke ,ben laat deze keer ,heb je verslag weer gelezen ,en zo te zien heb je toch weer veel te doen gehad deze week ,je kunt je niet voorstellen dat mensen nog met meerdere in een bed slapen en dat ook alleen voor dat bed maar een deken is ,triest hoor ,wel weer mooie foto,s gemaakt ,en dan de hondjes ,ja Ineke je hebt hem lekker verwend ,ze kennen het gauw genoeg zie je wel ,maar dat geeft toch niet ,geniet er maar van ,ze zijn zo leuk,jammer dat je nu niet kunt zaaien Piet omdat het zo hard

    regent ,maar het is daar zeker wel nodig ,hier kun je ook niet buiten komen 6 graden en het valt met bakken naar beneden ,ook zondag en gister een flinke onweersbui met hagelstenen ,maar we blijven lachen hoor ,eens komt de zon en is dit weer voorbij ,ik wens jullie beterschap ,en tot de volgende keer veel liefs xxx

  • 14 Maart 2019 - 17:19

    Ton Jacobs:

    Tjonge jonge wat een (natte) avonturen allemaal! Dat van dat vis eten en ziek worden vind ik allemaal maar niks. Ik weet dat jij (jullie) dat altijd bagatelliseren maar wij weten ook wel wat dat daar en met jullie op die leeftijd kan doen. Waarschuwingen helpen ook niet want dat weten jullie allemaal. Als jullie dan van ons maar aannemen dat we met jullie meeleven en nog een heel gezond en blij verblijf in jullie AFRIKA gunnen. Hier is het weer ook niet alles maar dat hoort bij ons kikkerland. Verder alles tot nog toe onder controle en het blijft een genoegen om jullie verhalen te lezen!
    Knuffel van ons en sterkte!
    Irene en Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 April 2019

Het is mooi geweest

31 Maart 2019

Een nieuwe fiets voor Jozef

24 Maart 2019

De eerste hondjes zijn vertrokken

17 Maart 2019

Aftellen

11 Maart 2019

Regen heel veel regen
Piet & Ineke

Actief sinds 09 Jan. 2019
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 5158

Voorgaande reizen:

09 Januari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

16 Januari 2019 - 15 April 2019

tienkeerkenia

16 December 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

17 December 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: