Jonge hondjes - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke - WaarBenJij.nu Jonge hondjes - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke - WaarBenJij.nu

Jonge hondjes

Door: Piet & Ineke

Blijf op de hoogte en volg Piet & Ineke

18 Februari 2019 | Kenia, Kisumu

Jonge hondjes

Het weekend is rustig verlopen dat wil zeggen tot nu toe. We zaten de laatste paar uren zonder stroom maar dat is vanzelf weer opgelost. Maar tijdens het schrijven van dit stukje op zondagavond begint de hond Tamy te jammeren en te piepen want zij is hoog zwanger en de puppies zijn in aantocht. Het zou zo maar kunnen dat we er morgen een aantal Tamy's hebben, ik kom er op terug. Vandaag voor het eerst ook naar de markt geweest de grote markt in tweedehands kleding en dergelijke. Ik heb er nog vier korte broeken gekocht voor de prijs van schrik niet een euro vijftig per stuk. Ineke heeft er nog een kraampakket gekocht voor in het hondenhok. Mischien is het wel leuk om wat meer prijzen te vernoemen ( in euro's )

Brandstof per liter 1,= Een brood 0,70 een Tusker halve liter 1,60 een halve liter yughurt 1,= Twee liter coce zero 1,40 Een blik oploskoffie 7,00 Een kuipje boter 500 gr 1,40 Een kilo rijst 3,80 Keukenrol 2 stuks 4,75 Een pak melk 1,50 Een pak spagethy 1,10 Pak suiker 2 kg. 2,10 Een pot pasta saus 2,80 Fanta 1,55 Eieren zes stuks 0,90 Drinkwater 10 liter 2,50 Een cappuccino 2,60 Een kop koffie 1,75 Tomaten 0,75 per kg. Fruit, Een Ananas 1,40 een Banaan 0,12 een Mango 0,17 het fruit is hier zo bijzonder lekker is echt niet te vergelijken met Nederland. Als ik het fruit op een markt haal waar we iemand kennen dan betaal ik nog maar de helft. Het leuke is als ik daar kom en zeg wat ik nodig heb dan gaat er iemand op pad om de bestelling te kopen en zit Pietje gewoon op zijn luie b..... Zo dat was even tussendoor.

De kraamkamer is zoals ik al zei ingericht maar Tamy onze “straat”hond heeft bij ons voor de deur een prachtige kuil gegraven en heeft daar vanmorgen zeven kleintjes te wereld gebracht geen dekentje of andere sentetische rommel nee gewoon lekker in het zand. We horen ze vanuit onze “veranda” piepen, Ineke is helemaal in haar element.

Het is redelijk rustig de laatste paar dagen. We doen wat boodschappen en hebben wat contacten met diverse mensen maar echt druk nee niet echt. Inmiddels hebben we wat bestellingen gedaan op de Masai Markt. Ineke materialen om kaarten te maken en ik heb een order voor schaaltjes van soapstone geplaatst. Allemaal leuke dingen om te doen. In Ugunja wordt er hard gewerkt aan de D Care, vrijdag ga ik weer eens poolshoogte nemen.

Vanuit ons verblijf horen we zeven jonge Tamys steeds piepen. De moeder neemt haar verantwoordelijkheid en waakt over de jonkies. En Ineke neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om voeding. Ook is ze bezig met het verzinnen van namen. Ik denk dat ze binnenkort naar Kisumu Counti (gemeentehuis) gaat om aangifte te doen. Maar hoe dan ook het is een lust om te zien

Ja en dan over een paar dagen zaterdag om precies te zijn is het haar Birthday maar daarover later meer.

Eerst nog een dag naar Ugunja daar zijn ze immers bezig een nieuw klaslokaaltje te bouwen en bij aankomst blijkt het klaar te zijn. Het is echt een Keniaans bouwwerkje. Palen in de grond wat balken er tussen gemaakt daarop aan de buitenkant golfplaten en aan de binnenkant een soort triplex platen. En heel belangrijk een cementen vloer. Ook een deur van golfplaten het ziet er goed uit. In Nederland zouden we het meteen afkeuren maar voor hier prima.Vandaag heb ik de binnenkant een verfje gegeven geel en blauw zijn de huiskleuren.
Overigens golfplaten kosten zo ongeveer acht tot tien euro per stuk. Ze worden overal voor gebruikt, vooral daken en wanden bestaan uit golfplaten. Ook afscheidingen zijn veelal van golfplaten. Als alles wat hier van golfplaten is weg zou zijn zou je er makkelijk een een leger tanks rond kunnen rijden.

Inmiddels weten we ook dat de vrouw van Richard slokdarm kanker heeft. We willen zien wat we nog kunnen betekenen.
Het is vrijdagavond en er val een stevige bui. Ik heb naast een golfplaat nog een extra zeiltje gespannen om het nest van Tamy en haar kroost veilig te stellen. Ineke maakt zich erg druk want zij is bang dat ze verdrinken ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen.

Maar inmiddels is het zaterdag de 16e februari en dat wil zeggen dat Ineke bijna 70 is, 69 om precies te zijn ha ha. Maar hoe anders dan verwacht verloopt het allemaal. Jessy was vannacht bij ons en zij had zo last van haar menstruatie dat het niet leuk meer was. Ineke heeft de hele morgen en een halve middag , zeseneenhalf uur om precies te zijn bij de dokter gezeten om het probleem te bespreken. Om 10 00 uur zaten ze er en om 14.00 uur kwam de arts aankakken.
Voordat Ineke met Jessy naar de dokter ging kwam Dorothy ( de eigenaresse van de compound) wel met een kadeautje voor Ineke verpakt in een receykelbare tas en Ineke zegt zo ha dankje wel is het voor Tamy. Ze dacht nl dat het eten voor de hond was. Noem het maar een klein “flatertje” he.
Maar sávonds zijn we dan toch nog met z'n vieren ( Mildred was inmiddels ook gekomen) uit eten gegaan. Lekker kip met frietjes een drankje erbij Guenes en een fanta en voor drie tientjes ben je het mannetje voor vier man wel te verstaan.,

Ik kom ook weer even, ja zo verdrietig ik vorige week was zo gelukkig ben ik nu met de 7 gei(n)tjes. Wat is dat mooi, ze zijn allemaal verschillend en ik geef ze als ze straks zo ver zijn dat ze naar de nieuwe eigenaars gaan ook allemaal een naam mee. Ook die heb ik alle 7 al op een rij. Soms ben ik ook wel bezorgd, ik weet glad niet hoe een jonge hondenmoeder zich moet gedragen zodat ik wel eens denk, verdomme Tamy laat je kroostje niet alleen maar ze luistert niet. Ook mijn verjaardag had ik anders voorgesteld. Dat iemands hormonen zo'n dag kunnen verstoren, nog nooit bij stilgestaan maar alles gaat voorbij ook deze dag.

  • 21 Maart 2019 - 15:13

    Ruud Woord:

    Hoi Piet en Ineke,

    Bedankt weer voor deze leuke update. Wel leuk om die prijzen te vergelijken met hier.
    Maar wat kost nou een potje bier Piet ,dat ben je helemaal vergeten te vermelden!
    Struikel niet over de hondjes en heel veel sterkte met alle goede dingen die jullie doen !

    Groetjes Ruud en Jeanine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

tienkeerkenia

komt nog

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2019

Jonge hondjes

27 Januari 2019

Een nieuw interieur voor Jessy

16 December 2018

Begin verslag
Piet & Ineke

Actief sinds 09 Jan. 2019
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 5153

Voorgaande reizen:

09 Januari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

16 Januari 2019 - 15 April 2019

tienkeerkenia

16 December 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

17 December 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: